Strejken fortsätter

52 Pietarsaaren osasto 20.01.2022

Den tredje veckan av strejken av UPM:s pappers medlemmar pågår. Fackets styrelse beslutade att förlänga strejken med ytterligare två veckor, till den 19 februari, om inget kollektivavtal nås till dess. Anledningen till att strejken fortsätter är att Pappersförbundets initiativ inte har fått någon eko hos UPM.

UPM har meddelat att de bara kommer att inleda förhandlingar om de genomförs på företagsbasis och på deras villkor.

Pappersförbundet har föreslagit UPM:s ledning en diskussion om det svåra arbetsmarknadsläget och vägen ut ur förhandlingsbordet. UPM har vägrat att träffas.

Pappersförbundet har försökt starta ett företagsspecifikt kollektivavtal med UPM, bland annat genom att lämna ett eget förslag om avtal. Det har avvisats av UPM utan något bestridande. UPM har också avbrutit förhandlingarna om bioraffinaderiet i Villmanstrand, som inleddes på grundval av ett tidigare avtal.

Som med alla förhandlade avtal är det fortfarande viktigt att Pappersförbundet kommer överens om ett företagsspecifikt avtal och gör det som dom tidigare  avtalen.

Fackets styrelse  är förvånad över hur ett företag inte vill visa uppskattning för sina anställda genom att främja en gemensam överenskommelse om nya anställningsvillkor och på samma sätt som andra aktörer i branschen. Pappersförbundet  har kunnat förhandla alla andra kollektivavtal inom pappersbranschen med andra företag.

UPM:s anställda förtjänar samma konstruktiva bemötande och uppskattning som efterträdare till ett framgångsrikt skogsföretag, liksom alla andra anställda på företag som redan tecknat avtal, säger Pappersförbundets styrelse.