Ansiopäiväraha

Omavastuuaika

Omavastuuaika 1.1.2014 alkaen

Työttömyyspäivärahaa maksetaan sen jälkeen, kun jäsen on ollut TE-toimistossa työttömänä työnhakijana yhteensä viittä työpäivää vastaavan ajan. Viiden päivän omavastuuaikaa sovelletaan, jos omavastuuaika alkaa 1.1.2014 tai sen jälkeen. Jos omavastuuaika on alkanut tätä ennen, omavastuuaika on seitsemän päivää.

Omavastuuaikaa ei aseteta

Jos päivärahakauden enimmäisaika alkaa vuoden kuluessa edellisen ansiopäivärahan enimmäisajan alkamisesta ja jos omavastuuaika on asetettu edellisen päivärahakauden enimmäisajan alkaessa.

Esimerkiksi, jos ensimmäinen maksettava päivä olisi 14.3.2013, omavastuuaikaa ei asetettaisi, jos hakija on täyttänyt työssäoloehdon uudelleen, ja uuden 500 päivärahapäivän ensimmäinen maksettava päivä olisi viimeistään 13.3.2014.

Työttömyyspäivärahan maksun alkamisajankohtaa tarkasteltaessa ei oteta huomioon omavastuuaikaa. Siten vuosi alkaa kulumaan vasta ensimmäisestä maksetusta päivärahapäivästä lukien. Toisaalta myös uuden päivärahakauden tulee alkaa vuoden kuluessa edellisen päivärahakauden alkaessa. Korvauksettomat määräajat, työkyvyttömyys tai työnhaun alkamisen siirtyminen, eivät pidennä vuoden jaksoa.

Lisäedellytyksenä omavastuun ottamatta jättämiselle on, että omavastuuaika on otettu edellisen päivärahakauden alkaessa. Tämän vuoksi esimerkiksi jatkuvaa, työssäoloehdon täyttävää osa-aikatyötä tekevällä uusi omavastuuaika asetetaan joka toisen työssäoloehdon täyttymisen yhteydessä.

Omavastuuaikaa ei myöskään aseteta, jos työnteko estyy sellaisen työtaistelutoimenpiteen takia jolla ei ole riippuvuussuhdetta jäsenen omiin työehtoihin tai työoloihin. Tällöinkin jäsenen on kuitenkin ilmoittauduttava työnhakijaksi TE-toimistoon. Päivärahan maksaminen voidaan aloittaa, kun oikeus saada työnantajalta palkkaa työnteon estymisen ajalta lakkaa. Omavastuuaika pidätetään vasta, jos jäsen jää myös työtaistelutoimenpiteen päättymisen jälkeen työttömäksi.

Edellytykset omavastuun ottamiselle

Viisi omavastuupäivää on kerättävä kahdeksan (8) peräkkäisen kalenteriviikon aikana.

Omavastuupäiviksi kelpaavat kaikki ma – pe väliset päivät, myös arkipyhäpäivät, jos jäsen on kokonaan työtön tai lomautettu kokonaan toistaiseksi. Jos jäsen on lomautettu vain osan kuukaudesta, arkipyhäpäivät kelpaavat omavastuupäiviksi vain siinä tapauksessa, jos ne olisivat olleet jäsenen työpäiviä ilman lomautusta, ja työnantaja olisi lomautustilanteessa vähentänyt palkan näiltä arkipyhäpäiviltä. Omavastuupäiviä voi olla enintään viisi yhden kalenteriviikon aikana.

Huomaathan, että omavastuuaika asetetaan myös silloin, jos työssäoloehto täyttyy uudelleen ennen edellisen ansiopäivärahan enimmäisajan täyttymistä. Ainoastaan edellä esitetyssä tilanteessa, jossa enimmäisaika on alkanut ja omavastuuaika asetettu edellisen vuoden kuluessa, ei uutta omavastuuaikaa aseteta. Uuden omavastuuajan asettaminen ei edellytä sitä, että päivärahaa olisi sitä ennen alettu maksaa.

Omavastuuaika kuluu myös sinä aikana, kun jäsenelle maksetaan ansiopäivärahaa työllistymistä edistävän palvelun ajalta, joita ovat esimerkiksi työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu, kokeilu ja valmennus.

Omavastuupäiviä ei voida asettaa sellaiselle ajanjaksolle, jolle jäsen on saanut hylkäyspäätöksen esimerkiksi lomakorvausjaksotuksen vuoksi.

Omavastuuaika ei voi kulua päällekkäin rangaistuskarenssin kanssa. Jos jäsen on saanut esimerkiksi 90 päivän rangaistuskarenssin, seitsemän päivän omavastuuaika asetetaan vasta rangaistuskarenssin jälkeen.

Omavastuuaika ja lomautus lyhennetylle työajalle

Jos jäsen lomautetaan lyhennetylle työajalle, voidaan omavastuupäiviä laskea sellaisilta kalenteriviikoilta, joiden aikana työaika on korkeintaan 80 prosenttia alan enimmäistyöajasta. Siten nelipäiväisen työviikon ajalta kertyy yksi omavastuupäivä kalenteriviikossa. Nelipäiväinen työviikko tarkoittaa sitä, että jäsenellä on neljä työpäivää, yksi lomautuspäivä ja kaksi palkatonta vapaapäivää kalenteriviikon aikana.

Jos jäsen on osa-aikatyössä, voidaan omavastuupäiviä laskea sellaisilta neljän viikon tai kuukauden jaksoilta, joiden aikana työaika ei ylitä 80 prosenttia alan normaalista työajasta.

Omavastuuaika ennen 1.1.2014

Työttömyyspäivärahaa maksetaan sen jälkeen, kun jäsen on ollut TE-toimistossa työttömänä työnhakijana yhteensä seitsemää työpäivää vastaavan ajan.

Omavastuuajan asettaminen

Seitsemän omavastuupäivää on kerättävä kahdeksan (8) peräkkäisen kalenteriviikon aikana.

Omavastuuaika ja lomautus lyhennetylle työajalle

Omavastuuaika asetetaan aina uudelleen sen jälkeen, kun jäsenelle on täyttynyt uusi työssäoloehto, vaikka hänelle ei olisi maksettu ansiopäivärahaa yhdeltäkään päivältä edellisen ansiopäivärahan määrittelyn ja omavastuuajan asettamisen jälkeen.

Omavastuuaikaa ei aseteta, jos työnteko estyy sellaisen työtaistelutoimenpiteen takia jolla ei ole riippuvuussuhdetta jäsenen omiin työehtoihin tai työoloihin. Tällöinkin jäsenen on kuitenkin ilmoittauduttava työnhakijaksi TE-toimistoon. Päivärahan maksaminen voidaan aloittaa, kun oikeus saada työnantajalta palkkaa työnteon estymisen ajalta lakkaa. Omavastuuaika pidätetään vasta, jos jäsen jää myös työtaistelutoimenpiteen päättymisen jälkeen työttömäksi.