Yt-neuvottelut Oulussa myös Eforaan

Oulun ammattiosasto infosi storaensolaisia keväällä investoinnista ja vähennyksistä, jotka nyt johtivat Eforan yt-neuvottelujen alkamiseen.

Yt-neuvottelut Oulussa myös Eforaan

Paperitehtaan muuttaminen kartonkitehtaaksi voi johtaa Oulun Eforassa 50 henkilön vähennykseen.

Stora Enson kunnossapitoyhtiö Efora Oy aloitti syyskuun alussa yt-neuvottelut Oulun tehtaalla.

– Odotettuahan tämä oli, mutta aikataulu yllätti. Olisin toivonut, että suunnitelmat muutoksesta olisivat olleet pidemmällä ja vasta sen jälkeen olisi katsottu niiden vaikutus kunnossapitoon, kertoo Eforan ja Stora Enson Oulun tehtaan pääluottamusmies Olli-Pekka Kaikkonen.

Efora Oy on Stora Enson kokonaan omistama tytäryhtiö. Eforan neuvottelut liittyvät Stora Enson päätökseen muuntaa Oulun paperitehdas pakkauskartonkitehtaaksi. Arkittamon ja paperikone 6:n sulkeminen kokonaan vaikuttavat aikanaan myös kunnossapidon tehtäviin. Tehtaan toinen paperikone PK 7 muunnetaan valmistamaan pakkauskartonkia.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat koko Eforan Oulun tehtaalla työskentelevää henkilöstöä eli 127 henkilöä. Vähennystarpeeksi on arvioitu enintään 50 henkilöä.

Investointipäätöksen Oulun paperitehtaan muuttamisesta pakkauskartonkitehtaaksi Stora Enso teki toukokuun lopulla. Investoinnin arvo on noin 350 miljoonaa euroa. Tuotanto muunnetulla koneella on suunniteltu käynnistyvän vuoden 2020 loppuun mennessä.
Paperia ja sen valmistamiseen käytettävää valkaistua sellua aiotaan tuottaa Oulussa syyskuun 2020 loppuun asti.

Uutinen julkaistu: 09.09.2019