Paperiliiton valtuusto haluaa sopimista uhmakkuuden sijaan

Uutiset 20.11.2019

Paperiliiton valtuuston syyskokouksessa käytiin läpi ajankohtaista tes-tilannetta.

Levoton ilmapiiri ei Paperiliiton valtuuston mielestä ole eduksi työehtoneuvottelujen etenemiselle.

"Työmarkkinakierroksen levoton ilmapiiri ei ole hyväksi Suomelle, joka on tunnettu sopimusyhteiskuntana. Työntekijäosapuoli kuopii työtaisteluasemissa vastassaan palkka-alevaatimuksia, jäsenmaksuperinnän lopettamisia ja poikkeustoimia, kuten aidan leikkaamista rikkureiden töihintulon helpottamiseksi.

Työnantajat ovat neuvottelupöydissä avoimen uhmakkaita eivätkä peittele haluttomuuttaan sopia. Tämä sama asetelma toistuu myös Paperiliiton ja Metsäteollisuus ry:n välisissä neuvotteluissa."

Paperiliiton valtuuston mielestä on huolestuttavaa, jos osapuolten välinen kunnioitus vähenee ja tilalle tulee vahvaa aatteellista uhoa.

Paperiliitto on valinnut tunnuslauseekseen Vahvinta on yhteistyö: "Yhteistyön ja parhaiden tulosten etsiminen pitäisi olla yhteinen tavoite toista osapuolta kuunnellen ja kunnioittaen. Työmarkkinaneuvotteluissa voi aloittaa siitä, että jokainen kantaa osaltaan vastuun ratkaisuun pääsemisestä."

Paperiliiton liittovaltuuston syyskokous pidettiin keskiviikkona 20.11.2019 Helsingissä.