Ammattiosaston puheenjohtajan lyhyt katsaus mahdollisista lomautuksista

50 Tampereen osasto 03.09.2020

Jatkan lupaamaani katsauksen tekoa ammattiosaston asioista ja nyt on tietty varmasti kaikkia puhuttava asia tehtaalla esillä. Nimittäin mahdolliset lomautukset.

Mahdollisiin lomautuksiin liittyvät yt-neuvottelut saatiin loppuun viime viikolla. Neuvottelu kertoja oli kaksi. Uudet lomautus poikkeus säännökset antavat tällä hetkellä mahdollisiksi käydä neuvottelut nopealla aikataululla.

Olen tämän joskus aikaisemminkin sanonut. On ikävää jos näihin lomautuksiin tarvii mennä. Jo pelkkä uhka lomautuksille on mielestäni aina jonkin verran lamauttava tekijä työn tekemisessä kun varmasti monet työntekijät alkavat miettiä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mutta siinä mielessä ymmärrän tilanteen, että vallitseva korona tilanne on tehnyt sen, että varmasti myös työnantajan on vaikea ennustaa mihin tilanne tilauksien suhteen menee ja kuinka paljon esimerkiksi osa asiakkaista on keväällä ottanut varastoon tavaraa varuiksi. Varmasti näin on osa asiakkaista toiminut ja nyt meidän ei mielestäni auta kuin katsella kuinka tuo tilauskanta alkaa kehittyä. Pientä positiivista kasvua on jo tiettävästi näköpiirissä ja nyt tarvii toivoa, että tilauskanta vain jatkaa nousuaan.

Mitä tulee eri lomautusvaihtoehtoihin niin muistetaan, että mahdolliset lomautukset on "voimassa" vuoden loppuun asti mutta niitä ei tietty tarvitse käyttää jos tilanne on sellainen, että tilauksia on riittävästi. Se kuinka paljon niitä sitten mahdollisesti tulee tai ei tule ei varmasti ole kellään tiedossa. Työnantaja tarkastelee päivittäin tilauskantaa ja tekee ratkaisuja sen mukaan. Muistetaan, että työnantajan pitää ilmoittaa viisi päivää ennen lomautuksia henkilökohtaisesti jokaiselle jota mahdolliset lomautukset koskee. Ennen tätä vielä työnantaja informoi Pääluottamusmiestä ja pitää muistaa, että lomautuksille pitää olla tosiallinen tarve, jotta ne voidaan ottaa käyttöön.

Eli mielestäni tilanne ei ole aivan toivoton ja mielestäni työntekijät ei voi muuta tehdä kuin pitää lippu ainakin mahdollisimman korkealla ja jatkaa työn tekemistä samalla tavalla kuin tähänkin asti eli laadukkaasti ja ammattitaitoisesti.

Jos sitten mahdollisiin lomautuksiin joudutaan näihin liittyvistä asioista kyllä tullaan mahdollisimman hyvin ja laajasti vielä myös osaston puolelta tiedottamaan. Ja aina voi nykäistä hihasta jos jotain epäselvää on niin neuvotaan ja jos ei itse osata antaa vastausta niin sitten selvitetään. Mutta muistakaa, että itse päiväraha hakemus ja Te-keskukseen ilmoitus pitää jokaisen itse hoitaa. Niissäkin kyllä neuvotaan ja ohjeita annetaan. Lähtökohtana muistakaa että mitään karenssia ei ole vaan ansiopäiväraha alkaa ensimmäisestä päivästä lähtien ja se maksetaan max 5 päivälle viikossa. Eli jos härkäviikon lauantaille osuu lomautus niin silloin valitettavasti ei ole oikeutta ansiopäivärahaan.

Minulta on kysytty meneekö meneekö ansiopäivärahasta esimerkiksi liiton ja sairauskassan jäsenmaksua. Vastaus on, että ei mene. Sairauskassan maksussa tarvii kuitenkin muistaa kassan sääntö, että minimissään kassan jäsenen pitää maksaa 28 euroa kuukaudessa jäsenmaksua. Eli jos tuo ei täyty niin sitten Kassan hallitus katsoo kuinka sen kanssa toimitaan. Mutta uskoakseni tuo minimisumma tulee kyllä jäsenillä täyteen eli mahdollisiin lisämaksuihin ei uskoakseni ole tarvetta. Mutta jos on niin niistä sitten tiedotetaan.

Vielä lyhyt katsaus ammattiosaston kevätkokouksen antiin. Kevätkokouksessa ei mitään mullistavaa ollut. Kokous antoi viime vuoden tileistä vastuuvapauden ammattiosaston hallitukselle ja vahvisti tilinpäätöksen. Tilinpäätös oli n. 2500 euroa positiivinen(tarkkaa summaa en nyt tässä ulkoa muista).

Lisäksi kevätkokouksessa valittiin Cm4 ja pilot linjalle uusi työsuojeluasiamies. Tehtävään valittiin Jani Lamminen. Janille toivotan omasta ja ammattiosaston puolesta onnea valinnasta. Ja uskon, että Jani hoitaa tehtävän "vanhana konkarina" loistavasti.

Vielä toivotan kaikille osaston jäsenille hyvää syksyn jatkoa ja koitetaan tsempata eteenpäin porukalla

PJ Lahtinen