HISTORIAA

Lauritsalan osasto perustettiin keväällä 1906, heti sen jälkeen kun järjestäytyminen tuli lain myötä mahdolliseksi.
Osasto sai nimekseen Lauritsalan Celluloosa työntekijöiden ammatti-osasto.
Viitisentoista vuotta myöhemmin nimi muutettiin Paperiteollisuus-työntekijöiden liiton osastoksi n:o 8. Myöhemmin tunnukseksi tuli n:o 44.
Kaukaalaista tehdashistoriaa alettiin kirjoittaa Kanta-Hämeessä. Sinne, Mäntsälän Kaukaankoskelle kauppaneuvos Robert Björkenheim perusti rullatehtaan. Elettiin tuolloin vuotta 1873.
Lauritsalassa teollinen toiminta alkoi v. 1890, kun Kaukas-yhtiön toimesta Lauritsalaan kohosi uusi rullatehdas.
Sellutehtaan rakentamisen vuoro koitti hieman ennen vuosisadan vaihdetta, v. 1897. Puunjalostuksen nousu Saimaan etelärannalla oli päässyt hyvään vauhtiin.

Ammattiyhdistystoiminnalle aika oli monellakin tapaa ongelmallinen. Toimintaa rajoittivat monet tahot. Väestö oli jakautunutta. Työväestöä ajettiin työnantajien toimesta nurkkaan ja kaikenlainen häirintä oli vallalla. Laillistetulle järjestäytymiselle ja ay -toiminnalle ei annettu tilaa, joten otteet kovenivat.

Maan kahtia jakutumisen seurauksena lopulta puhjennut kansalaissota ja sitä seurannut hajaannus repivät vast´ikään jaloilleen hivuttautunutta yhteiskuntaa. Eteen tulivat kuitenkin pian uudet haasteet. Sodat suuren itänaapurin kanssa käytiin lopulta rintarinnan, sillä itsenäisyydestä haluttiin pitää kiinni. Sen jälkeen tulivat ajat, jolloin katsottiin parhaaksi ratkoa yhteiskunnan sisällä kytevää eripuraa.

Yhteiskunnallisen uudistumisen vuosikymmenellä, 1960 -luvulla myös ammattiyhdistysliike sai kaipaamaansa tilaa. Järjestötoimintaa kehitettiin, työväestöä valistettiin ja elettiin helpomman hengittämisen aikakautta. Sisäisesti liike oli kuitenkin vahvasti kahtia jakutunut.
Kaikesta huolimatta ammattiyhdistysliike oli rakentunut vahvaksi ja varteenotettavaksi osapuoleksi neuvottelupöydissä.

Työntekijöiden keskuudestaan valitsemat edusmiehet ovat aina osan-neet ajaa omiensa asioita. Yhteistyötä työnantajan kanssa on tehty hyvässä sopimisen hengessä ja kaikin puolin rakentavasti.
Osaston vaikuttajia on istunut keskeisillä paikoilla liiton hallinnossa ja yhteistyötä alan muiden ammattiosastojen kanssa on tehty hyvässä hengessä.

Historiaa ei ole toistaiseksi painettu kirjoihin saati kansiin. Sen aika
on edessäpäin.
Dokumentointi yli sadan vuoden ajan toimineen osaston tekemisistä
on vielä alkutekijöissään. Siihen tarvittavan aineiston keskeisimmät elementit, unohtamatta edeltäneiden viime vuosikymmenten edun-valvojien ómia muistikuvia ja kokemuksia.

Pauli Vento

Palaa etusivulle