Kuusanniemi-Voikkaan osasto Kuusanniemi-Voikkaan osasto 85

Pikkujoulut Pikkujoulut

Paperiliiton Kuusankosken osaston 19 ja Kuusanniemi-Voikkaan osaston 85 pikkujouluesitykset

Hakuaika alkoi Hakuaika alkoi

Kansan Sivistysrahastosta voi hakea apurahaa sivistystyöhön, kulttuuriin ja yhteiskunnalliseen tutkimukseen.

Lomapaikat Lomapaikat

Paperiliiton lomapaikka Purala

Pääluottamusmiehen mietelmiä                                        16.12.2017

VUOSI 2017

Vuosi 2017 on ollut vaativa henkilöstölle monellakin tapaa. Kymi 870 projekti niin nopeasti edellisen projektin jälkeen asetti haastetta, koska työskentely-ympäristö oli hässäkän keskellä kaikkea muuta kuin normaali. Keväällä ajatukset alkoivat jo siirtyä syksyyn ja tes neuvotteluihin. Odotukset olivat sekalaiset. Suuret konsernit olivat tahkoneet suuria voittoja, jota puheissa ei kyllä huomannut yhtään. Työntekijät olivat työnantajan mielestä ahneita, häikäilemättömiä ja töitä vieroksuvia. Sopimusneuvottelukierroksen alettua, huomattiin puheiden siirtyneen myös neuvottelupöytään. Sopimus syntyi kuitenkin pitkällisten vääntöjen jälkeen. Jouduimme myös ns. sopimuksettomaan tilaan, koska työnantaja puoli välillä keskeytti neuvottelut. Paikallisesti se huomattiin ylityökieltona ja yhteistoiminnan keskeytymisenä työnantajan kanssa.
Sopimuskierroksen tuloksista osa on siirtynyt paikallisesti sovittaviksi asioiksi. Paikallinen sopiminen monissa asioissa on kuitenkin kohtuullisen vaikeaa. Aikataulu on tiukka, työnantajalla ja meillä on aika paljon näkemyseroa siitä mitä sana ” paikallinen ” tarkoittaa. Meidän ymmärryksen mukaan se tarkoittaa tehdasta, jossa työskentelemme, eli Kymin sellutehdas. Työnantajan näkemys on, että se voi koskettaa koko integraattia, kaikkia Suomen sellutehtaita tai vaikkapa koko UPM:ää Suomi tasoisesti, siten miten se parhaiten missäkin asiassa heidän tavoitteitaan palvelisi. Yritetään kuitenkin ssada jotain järkevää aikaan näistäkin lähtökohdista, vaikka vaikeaa se varmasti tulee olemaan.
Oikein rauhallista Joulunaikaa kaikille sekä hyvää vuotta 2018. T. Joppe
Jorma Timonen Pääluottamusmies

Osaston puheenjohtajan mietelmiä                         4.12.2017

Hyvät osaston jäsenet! Aika tyhmä aloitus, olisi pitännyt kirjoittaa vain hyvät hallituksemme jäsenet koska eihän näitä kukaan muu lue?

Osastomme? Olikohan tämä nyt sitten kolmas vai neljäs kausi alkamassa? Mitään hajua ei ollut kun aloittelin näitä pj hommia miten mennään. mutta kiitos entisten puheenjohtajien, talkkarin ja kaikki hallituksen kokoonpanoihin osallistuneiden olen saanut jotenkin nämä pj-kaudet hoidettua. Ainoa harmittava asia on jäsenistön osallistumattomuus. On syys-, tai kevätkokous niin paikalla ovat ne samat naamat mistä se hallitus pitää sitten muodostaa. Ei se vika ole näissä jotka niissä kokouksissa käyvät, hienot hallitukset olemme saanneet muodostettua joka toinen vuosi ja osaston raha-asiat sekä toiminta on vähintään yhtä hyvällä tasolla kuin ennenkin. Mutta luulisi (ainakin kovin uteliaita ollaan) osaston jäseniä kiinnostavan mihin osa jäsenmaksuista menee ja missä mennään edunvalvonnassamme? Tässä selkeä ryhtiliikkeen paikka koko jäsenistöllemme, etenkin nuorille!
Osaston toimihenkilöt hieman vaihtuvat joten kannattaa seurata näitä nettisivujamme jotta tiedätte kehen ottaa yhteyttä tarvittaessa.

KYMI 870 projekti ilmeisesti onnistui melko mukavasti. Ainakin kuitulinjalla syyt onnistumiseen olivat huolellinen suunnittelu yhdessä työnantajan sekä työntekijöiden kesken. Samoin kaikkien sitoutuminen projektiin tuotti hyvän lopputuloksen. Ulkopuolisten työtapaturmiin ehkä pitäisi vielä paneutua enempi mutta mistäs sitä tietää mitä vasen käsi tekee jos on keskittynyt oikeaan?

Muuten tehtaan ja koko selluteollisuuden tilanne näyttää huhujen mukaan hyvältä vielä vuosiksi, toivotaan ainakin että saamme pidettyä tuotantomme ilman tapaturmia hyvällä tasolla. Jospa sitten joskus näkyisi tilipussissakin.

Joppe kirjoitelkoon enempi edunvalvonta asioista ja muutenkin tehtaan tulevista haasteista.

Pj. Ippe

Hyvää Joulua, Uutta Vuotta ja kevättä kaikille tämän lukeneille.