Jäsenuutinen

Vastaamalla tuet tutkimustietoa

Irtisanomisen ja lomautuksen uhkaa kokeneet, osuus palkansaajista. Tilastokeskus, Työolotutkimus 1977 – 2013.

Vastaamalla tuet tutkimustietoa

Kokonaiskuvaa työoloista syntyy, kun mahdollisimman moni vastaa Tilastokeskuksen työolotutkimukseen.

Työelämä muuttuu, mutta miten: Onko kiire lisääntynyt työssä? Miten pomo työssään onnistuu? Entä miten työn digitalisaatio näkyy työn arjessa? Kaikkiin näihin kysymyksiin etsitään vastausta Tilastokeskuksen Työolotutkimus 2018:n avulla.

Katso video

Työolotutkimus kartoittaa suomalaisten palkansaajien työoloja ja seuraa, miltä suomalainen työelämä näyttää eri ammateissa ja eri aloilla työskentelevien silmin. Kyseessä on ainoa valtakunnallinen tutkimus, jonka avulla voidaan kuvata pitkän aikavälin muutoksia työoloissa.
Teollisuudessa työskentelevät ovat yksi suuri palkansaajien ryhmä.

Mikäli saat puhelun Tilastokeskuksesta ja sinua pyydetään osallistumaan työolotutkimukseen, kannattaa vastata myöntävästi. Tutkimus antaa työoloista luotettavan kokonaiskuvan vain, jos mahdollisimman erilaisia töitä tekevät palkansaajat vastaavat – myös teollisuuden työntekijöiden vastauksia tarvitaan.

Osallistumalla voit vaikuttaa siihen, että työelämää koskevat päätökset perustuvat tutkittuun tietoon. Tietoja Tilastokeskuksen työolotutkimukseen kerätään syksyn 2018 aikana.

Lisätietoja  www.tilastokeskus.fi/keruu/tolo/

Uutinen julkaistu: 10.09.2018