Jäsenuutinen

Ongelmia kesätöissä? Ongelmia kesätöissä?

Maksuton kesäduunari-info neuvoo pulmatilanteissa.

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avautui. Kesäduunarineuvoja Juuli Jokinen kehottaa kesätyöntekijöitä käymään huolellisesti läpi työsuhteen ehdot ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Kesäduunari-infosta voi pyytää neuvoja myös ennen kesätyön alkamista, Jokinen vinkkaa.

Palkansaajakeskusjärjestöjen yhteinen maksuton neuvontapalvelu auttaa kesätyöntekijöitä jo 14. kesänä. Kesäduunari-info on vastannut vuosien kuluessa tuhansien nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin esimerkiksi palkasta, työajasta ja koeajasta. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti.

Juuli Jokinen muistuttaa, että kesätyöntekijällä on oikeus saada kunnollinen perehdytys työhönsä.

– Työnantaja on velvollinen antamaan ohjausta muun muassa työpaikan olosuhteista, koneiden ja laitteiden käytöstä sekä työturvallisuudesta. Kunnollinen opastus vähentää työtapaturmia, parantaa työn laatua ja lisää myös työhyvinvointia.

Palvelun verkkosivuille www.kesaduunari.fi on koottu kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa kuten kesäduunarin muistilista ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Sivujen kautta voi lähettää kysymyksiä kesäduunarineuvojalle.

Puhelinpalvelu vastaa maanantaista perjantaihin kello 9–15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä. Palvelu on avoinna perjantaihin 31. elokuuta saakka.

Puhelimitse neuvoja saa numerosta 0800 179 279. Kesäduunari-info on myös Facebookissa  ja Twitterissä

Uutinen julkaistu: 02.05.2018