Lepuuttele lomakeskuksissa

pe 2. heinäkuuta 2021 06.58.00

Aurinko paistaa siniseltä taivaalta, kun raumalainen Juha Viitala lähettää dronen ylös ja alkaa kuvata sen avulla Särkelän lomakeskusta yläilmoista. On aivan tyyntä.
– Join aamukahvin retkeilyautossa ja toisen kupillisen laiturinnokassa, kiva kesäinen aamu, Viitala kertoo.

Dronen ”silmin” Särkisalon saaristomaisemat avautuivat kesäisen merellisinä.
– Tilat ja koko ympäristö ovat kunnossa ja hyvin pidettyjä. Suosittelen kyllä käymään Särkelässä, Viitala sanoo.
Puut kätkevät suojiinsa asuntovaunualueen meren rannalla. Toinen vaunualue sijaitsee parin kilometrin päässä päärakennuksista Makarlanjärven kupeessa. Majoitustiloja on kahdessa rakennuksessa.

Pohjois-Kymen järviseudulla

Mika Helin kulki Jaalaan Puralan lomakeskukseen vievää hiekkatietä viimeksi 28 vuotta sitten. Viime kilometrit tuntuivat taas kestävän iäisyyden, ennen kuin Puralan rakennukset, ranta ja vaunualue avautuivat silmien eteen. Perillä odotti tälläkin kertaa mieluinen paikka ja nostalgiset muistot lapsuuden lomanvietosta.

Helinien paperiliittolaisella perheellä oli tapana lomailla Puralassa joka kesä.
– Mahtava oli tuo hiekkaranta jo silloin. Mutta muuten koko alueelle ja majoitustiloihin on tullut huima parannus. Kaikki on viimeisen päälle siistissä kunnossa, kuvailee Helin.

Hän yöpyi viisivuotiaan poikansa Vertin kanssa matkalla kotoa Nokialta Lappeenrantaan. Lomakeskus oli avattu korona-ajan sulun jälkeen kolme päivää aiemmin.
– Tähän oli hyvä poiketa matkan varrella. Sattui vielä kelit olemaan loistavat, veden lämpö 20 astetta, kertoo vuosilomaansa pitänyt Helin. Hänen työpaikkansa on Walkilla Valkeakoskella.

Vertti oli ensimmäisenä huomannut pihan leikkipaikan. Miesten reissulla luotiin myös uusia muistoja: Vertti kävi elämänsä ensimmäistä kertaa mato-ongella.

Kuusamon erämaaluonnossa

Renkolainen Raija Leinonen käy miehensä kanssa Törmälässä vähintään kolmesti vuodessa. Kun lomakeskukset koronatilanteen helpotettua avattiin, Leinoset pääsivät taas ajamaan Rengosta kahdeksan sadan kilometrin päähän Kuusamoon. Mukana kulkee myös labradorinnoutaja Ella.
– Tämähän on ihan paras Paperiliiton paikoista. Kaikki puitteet on hyviä meille, koska me kalastetaan paljon. Täällä laitureista on helppo astua veneeseen ja lähteä liikkeelle, Leinonen kertoo.

Törmälä tuli tutuksi sen jälkeen, kun hän jäi eläkkeelle Huhtamäeltä Hämeenlinnasta.
– Ensimmäisellä kerralla jo ajattelin, miten hieno paikka tämä on. Yövyimme silloin Aarnen tuvassa ja tavattiin ihania ihmisiä. Sen käynnin jälkeen hankittiin sitten oma retkeilyauto.

Kalastamaan Leinoset tulevat ympäri vuoden.
– Täällähän on lisäksi lenkkijuttuja ja Karhunkierrosta Kuusamossa, kuka mitäkin haluaa tehdä.

Raija Leinonen vinkkaa, että Törmälään tulijan kannattaa varata riittävästi ruokaa mukaan, sillä lähimpään kauppaan on matkaa. Periltä löytyy eväille ja luonnon antimille jääkaappi- ja pakastintilaa, kuten muissakin lomakeskuksissa.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Juha Viitala

Ilmoittautuminen huvipuistotapahtumaan on päättynyt

Paperiliiton huvipuistotapahtuma järjestetään lauantaina 11. kesäkuuta. Tapahtuma on täyteen varattu, eikä uusia ilmoittautumisia voida ottaa vastaan.

Lisätietoja ilmoittautuneille

Työväen Musiikkitapahtuma 27.–31.7.2022

Paperiliiton jäsenet saavat tapahtumaan 20 euron lipputuen.

Puheenvuoroja lakon merkityksestä

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

Vahvista digiosaamistasi maksuttomilla kursseilla

SkillPlus-verkkokurssit tuovat opinnot yhä useamman ulottuville.

Työntekijät pitävät 12 tunnin vuorojärjestelmästä, sillä se auttaa jaksamaan. Tuore tutkimus kertoo, että 12-tuntinen ei myöskään heikennä työturvallisuutta.

Kirkniemi vei liiton mestaruuden salibandyssa. Hämeenkyrön osasto heräsi esimerkillisesti aamupalalle.

Talvi ja kevät oli UPM:n työntekijöille erilainen kuin koskaan aiemmin. Lakossa oltiin koko liiton jäsenkunnan asialla. Haastattelut on tehty ennen lakon päättymistä.