Paperiliitolle tarjottiin ota tai jätä -pakettia

ke 1. marraskuuta 2017 14.22.00

Paperiliitto sai tänään Metsäteollisuudelta kaksi sopimusesitystä ilman mitään neuvottelumahdollisuutta. Neuvottelutuloksen saavuttaminen Metsäteollisuus ry:n kanssa edellyttäisi käytännössä kaikkien työnantajapuolen vaatimusten hyväksymistä sellaisenaan, perustelee Paperiliiton tes-neuvottelukunta.

Metsäteollisuus ry:n tavoitteena näyttää olleen alusta saakka syntyvän työriidan saattaminen valtakunnansovittelijan ratkaistavaksi. Tähän viittaa osaltaan myös se, että Metsäteollisuus ry:n työmarkkinavaliokunta on ollut yksimielinen valitun neuvottelulinjan suhteen.

Työehtosopimusneuvotteluiden katkeaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että paperiteollisuudessa on niin sanottu sopimukseton tila. Paperiteollisuuden työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 30. syyskuuta.

Ei koske muita  työehtosopimuksia

Perjantaina 3.11. alkava ylityökielto ja paperiteollisuuden sopimukseton tila ei koske Pahvin- ja paperinjalostuksen, Huhtamäen, Coveriksen, Amcorin ja Suomen Kerta Oy:n työehtosopimusta noudattavia työpaikkoja. Nämä työehtosopimukset ovat voimassa tammikuun 2018 loppuun saakka ja niiden neuvottelut aloitetaan vasta myöhemmin tänä vuonna. Ylityökielto ja sopimukseton tila ei koske myöskään UPM:n Lappeenrannan Biojalostamoa, jolla on oma työehtosopimus. (Kappale lisätty 2.11.2017)

Takaisin Tiedotteet-sivulle