Lakkoavustus

Liitto maksaa työtaisteluun osallistuville työtaisteluavustusta 50 euroa/päivä. Lakkoavustuksen määrä perustuu liiton hallituksen päätökseen. 16 euroa lakkoavustuksesta on verotonta. Loppuosasta vähennetään verohallinnon päätöksen mukainen vero. Vero tilitetään suoraan liitosta verottajalle. Jäsenelle käteen maksettava osuus on 39,80 euroa / päivä. Verokorttia ei tarvitse toimittaa.

Liiton sääntöjen mukaan työtaisteluavustusta maksetaan lakon tai työsulun ensimmäisestä päivästä lukien jokaiselta alkavalta kalenterivuorokaudelta (7 päivää/viikko) niin kauan kunnes lakko päättyy.

Lakkoavustus maksetaan kaikille liiton jäsenille, jotka lakon alkaessa ovat työtaistelun alaiseksi julistetussa työssä. Jäsenet, jotka joissain tapauksissa saavat palkkaa, eivät ole oikeutettuja lakkoavustukseen. Palkanmaksu voi tulla kysymykseen mm. vuosi- ja sairauslomatapauksissa sekä mahdollisesti eräissä vuorovapaitten ajoittumisissa lakon ajalle. Laillisen lakon aikana vuorovapaita ei anneta.

Avustusta maksetaan myös lakkoon osallistuville muiden ammattiliittojen jäsenille. Tällöin asia hoidetaan työpaikan pääluottamusmiehen kanssa.

Lakkoavustuksen hakeminen

Jäsen hakee lakkoavustuksen sähköisesti eAsioinnissa. Lakkoavustuksen hakemiseen liittyvä painike löytyy eAsioinnin etusivulta. Mikäli painiketta ei näy, tarkista, että tiedoissasi on merkittynä työpaikkasi. Jos näin ei ole, ota yhteyttä: jasenrekisteri@paperiliitto.fi.

Lakkoavustusta voi hakea lakon ensimmäiseltä viikolta aikaisintaan maanantaina 3.2., ja lakon toiselta viikolta aikaisintaan maanantaina 10.2. Lakkoavustusta on haettava ensimmäisen lakkojakson osalta viimeistään 1.3. mennessä ja toisen lakkojakson osalta viimeistään 8.3 mennessä. Kolmannen lakkoviikon lakkoavustusta voi hakea aikaisintaan 17.2. Kolmannen viikon lakkoavustusta on haettava viimeistään 15.3. Maksatus alkaa lakkoviikoittain aikaisintaan 12.2. ja 19.2 ja 26.2. Katso maksatusaikataulu

Mennessäsi ensimmäistä kertaa eAsiointiin sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi. Rekisteröitymiseen tarvitset jäsennumeron ja sähköpostiosoitteen. Jäsennumeron näet jäsenkortistasi, mobiilikortistasi tai pyytämällä jäsenrekisteristä jasenrekisteri@paperiliitto.fi. Tarkista, että kaikki tietosi ovat ajan tasalla.

HUOM! eAsiointi toimii parhaiten enintään kaksi vuotta vanhalla Firefox-selaimella ja Chrome-selaimella.

Näin rekisteröidyt ja kirjaudut eAsiointiin  eAsiointi