Paperiliiton ja UPM:n työehtoriita on ratkennut

Uutiset 22.04.2022

Paperiliiton hallitus on hyväksynyt UPM:n liiketoimintoihin annetun sovintoehdotuskokonaisuuden.

Paperiliitto on tänään perjantaina ilmoittanut sovittelija Leo Suomaalle hyväksyvänsä UPM:n kaikkien viiden liiketoiminnon sovintoehdotukset uusiksi yrityskohtaisiksi työehtosopimuksiksi yksimielisesti. Myös UPM:n liiketoiminnot hyväksyivät sovintokokonaisuuden.

Saavutetut ratkaisut kattavat UPM:n kaikki paperiliittolaiset jäsenet.

– Lakkorivit pitivät koko 112 päivää kestäneen lakon ajan. Siitä valtavan iso kiitos jäsenille, teidän ansiostanne on nyt saavutettu työehtosopimus UPM:n kaikille toimialoille, kiittää Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Uudet sopimukset ovat voimassa neljä vuotta 22.4.2022-21.4.2026. Palkankorotukset noudattavat alan yleistä linjaa mallilla 2+2 vuotta eli palkankorotuksista neuvotellaan uudelleen kahden vuoden kuluttua.

Paperiliiton keskeinen tavoite neuvotteluissa oli pitää alan työehdot yhtenevinä myös nykyisessä yrityskohtaisen sopimisen mallissa. UPM:n kanssa tähän tavoitteeseen pääsy oli vaikeinta. Olennainen tulos on, etteivät työnantajan vaatimat mittavat heikennykset kuten työajanlisäys ilman korvausta eli talkootunnit toteutuneet.

– Paperiliitto on huojentunut, että liitto voi jatkaa pitkästä lakosta huolimatta ehjänä ja vahvana. Työehtosopimusmääräysten kulmakivet eivät murtuneet, vaikka UPM tavoitteet olivat kovat. Jäsenten rivit pysyivät tiiviinä. Kiitoksemme myös kaikille muista ammattiliitoista meitä tukeneille ja liitoille taustatuesta sekä taloudellisesta tuesta Teollisuusliitolle, Vanhala sanoo.

Työtaistelu ei koskenut vain UPM:n paperiliittolaisia jäseniä vaan laajemmin ay-liikettä: paperiliittolaiset puolustivat lakollaan järjestäytynyttä neuvotteluoikeutta.

Liiton tes-neuvottelukunta haluaa palauttaa mieleen neuvottelukierroksen lähtökohdan: neuvotteluissa eivät olleet osapuolina kaksi työmarkkinajärjestöä vaan työnantaja ja työntekijöitä edustavat neuvottelijat. UPM:n kanssa koitos oli raskas ja osoitti, mihin yrityskohtainen sopiminen huonoimmillaan johtaa.